Dødsfald: Per Burmester

image Per Burmester, fik fortjent overrakt Changs guldnål i 2015. (Foto: Jens Ørnsholt)
Niels Torp
25. maj 2020 kl. 14:52

(Gistrup) Sent fredag aften sov Per Burmester, 91 år, stille ind på Aalborg Universitetshospital efter kort tids sygdom omgivet af familien.

Per Burmester var Changs suveræne ældste medlem, da han blev meldt ind i klubben allerede i 1934, da fodbold og cricket foregik i ”Grusgraven” – det nuværende atletikstadion på Hobrovej - og han har således været medlem i 86 år.

• Jeg erindrer, at klubben flyttede til Provstejorden den 1.september 1938, og der var rigtig langt på cykel fra bopælen på Hasserisvej og til Provstejorden, der på dette tidspunkt var langt ude på landet, sagde Per Burmester i et tidligere interview. Men vi var også meget begejstret, da vi fik fine baner på anlægget på Provstejorden fra den 1.september 1938, da vi kom fra kummerlige forhold og et græsanlæg, hvor der var masser af flintesten. Ofte var knæene blodige efter træning på de ujævne baner.

Per Burmester var indfødt Aalborg-dreng og han overtog og videredrev et stort bogtrykkeri i Algade, og senere flyttede virksomheden til Gørtlervej i industrikvarteret.

I en del år var Per Burmester også meget aktiv i Badmintonklubben Triton og sad i bestyrelsen, hvor hustruen var en dygtig spiller og vandt en del jyske mesterskaber i single og double.

Per Burmester var også i cricketbestyrelsen i Chang i en halv snes år og som aktiv opnåede over 100 førsteholdskampe i den bedste række, hvor han var en gevinst for holdet for sin alsidighed.

Senere blev han valgt ind i Dansk Cricket-Forbunds bestyrelsen, hvor han blandt andet var kasserer i en årrække. Han påtog sig også det krævende job, som holdleder på DCFs landsholdhold, hvor han i 1974 formåede at skabe et homogent mandskab, der besejrede Canada på udebane efter nogle yderst velspillede kampe.

Han fik overrakt ”Guldnålen” i Chang i 2015 - og da han fyldte 90 år, så overrakt formand, Frits Vilger, fødselaren en Chang-trøjer med initialet 90 år. Det var hans fromme ønske, at få denne Chang-trøje på, når han lukkede sine øjne for sidste gang, hvilket de tre døtre opfyldte!

Per Burmester bliver bisat på torsdag i Gistrup Kirke kl.13.00, men det er begrænset adgang på grund af corona-epidemien.