Kendt fodboldspiller udvandrede fra hospice og fik 12 gode leveår

Niels Torp
23. september 2020 kl. 12:20
Nekrolog: Kurt Nicolaysen

Kurt Nicolaysen, 83 år, sov stille ind for et par dage siden omgivet af sin nærmeste familie.

Han var født og opvokset på Oxholm Gods, hvor faderen var smed. Da han var 12 år flyttede familien til Aalborg, hvor han kom på Ryesgade Skole og senere tog han realeksamen.

Han kom i lære hos Richard L. Hansen i Ryesgade og blev udlært maskinarbejder og senere læse han til maskinmester. Han fik job hos ingeniørfirmaet Ole Mørch, hvor han hovedsagelig var med til at nedlægge fjernvarme i både Jylland og Fyn. Derefter kom han til Skalborg Maskinfabrik og De Smithske A/S i Aalborg.

Kurt Nicolaysen (også kaldet Krumme) havde en fremragende karriere på fodboldbanen, hvor han oprindelig spillede i AaB, hvor det blev til kampe som angriber på JBUs udvalgte junior- og ynglingehold. Det blev til otte kampe på klubbens bedste hold i 2.division. I 1959 skiftede han til naboklubben, Aalborg Chang, og her debuterede han den 2.august samme år mod Odense KFUM, hvor han var flyttet ned som forsvarsspiller.

Det blev til 351 kampe – hovedsagelig som back - igennem 13 år i den sort/stribede trøje for klubben på Provstejorden, hvilket er en bestående klubrekord. Han spillede som 35-årig den sidste divisionskamp og var på det tidspunkt den ældste spiller i de tre divisioner herhjemme. De blev også til nogle år, som spillende træner i Sebber Boldklub og han lagde støvlerne på hylden som 39-årig.

Kurt Nicolaysen fik for en del år siden kræft og blev indlagt på hospice på Kastetvej, men han ønskede for 12 år siden, at komme hjem og nyde de sidste måneder i familiens trygge omgivelser i Vestbyen og sommerhuset ved Vesterhavet. Det blev heldigvis til mange år med hustruen, Gudda, sønnen Stig (cyklede tværs over USA) og barnebarnet Max. Han nåede heldigvis at opleve oldebarnet Frida.

Kurt Nicolaysen bisættes på fredag kl.14.00 fra Vesterkær Kirke. Der er plads til 60 personer i kirken og det er på grund af corona-epidemien.

Kurt Nicolaysen, Tordenskjoldsgade 4, 9000 Aalborg!

Denne nekrolog er skrevet af Niels Torp Andersen, mobil 41 83 42 04,