Værdsat æresmedlem i Chang er gået bort

image Poul Sanden blev udnævnt til æresmedlem i Chang i 2014, og det var absolut velfortjent.
Niels Torp
07. juli 2019 kl. 19:32

(Provstejorden) For en halv snes dage siden døde Poul Sanden, 80 år.  Han lavede gennem en årrække et kæmpe stykke arbejde i Chang, og han bestred mange forskellige job. Helt fortjent blev han udnævnt til æresmedlem i klubben på Provstejorden i 2014, hvor der var stående klapsalver i forbindelse med overrækkelsen af æresemblemet.

Hele familien Sanden fra Ørstedsvej (sidevej til Hobrovej) kom på Chang fra begyndelsen af halvtredserne. Faderen Leo og hustruen, Else, samt børnene Poul og Steffen, brugte meget af deres fritid i klubben. Leo var i en årrække et skattet medlem af cricketbestyrelsen og han involverede Poul og senere Steffen (mange førsteholdskampe for Chang) i den ”ædle” sportsgren – cricket.

Poul Sanden var en yderst afholdt leder i cricketafdelingen, hvor han brugte meget tid på den blomstrende ungdomsafdeling. Mange landsholdsspillere (blandt andet), Klaus Buus, Johan Luther, Jens Christensen og Niels Torp, kan takke denne venlige person for et utal af oplevelser i forbindelse med cricketsporten. Han var altid på Changs anlæg - og det var til både, drenge - junior -  og seniorkampene. Ofte var han holdleder eller ”regnskabsfører” og dannede et fast makkerpar med Finn Andersen (bette Finn), og de var begge indbegrebet af vigtige og uundværlige idrætsledere, som klubben heldigvis har fostret et utal af!

Vandt DM tre gange

Poul Sanden havde en meget stor del af æren for, at Chang vandt DM i juniorcricket i både 1959, 1962 og 63. Han fulgte de unge spillere og gav råd og vejledning om spillet – og det til trods for, at han aldrig selv rigtig havde spillet cricket på et højere niveau. En af de triste oplevelser i Pouls langvarige liv var, da Chang for en del år siden drejede nøglen om til cricketafdelingen, hvilket betød oprettelse af Aalborg Cricket Klub på Dyrskuepladsen i Skalborg.

Naturligvis forblev Poul Sanden i klubben, og han var aktiv på andre områder i Chang. Han hjalp til i cafeteriet, hvor han fik et fornemt venskab med inspektør-parret, Frode og Karen. I forbindelse med det årlige arrangement ”Gule Ærter” i slutningen af oktober var han også en vigtig person. Ingen gik nogensinde forgæves til Poul Sanden, der altid var rede med en hjælpende hånd - og det har mange nydt godt af.

Han boede i en periode i sommerhuset i nærheden af Barmer i Himmerland, men vendte tilbage til Aalborg, hvor han fik en lejlighed i Gundorfslund, således at han ofte kunne komme på Chang med sin el-scoter, da bentøjet begyndte at svigte. I de senere år var han en trofast gæst, når Changs førstehold i fodbold spillede på opvisningsbanen på Provstejorden og han nød bekendtskabet med en ”del” af de ældre medlemmer.

Vi har mistet en ”rigtig” klubmand, som har brugt et utal af timer på anlægget, siger Frits Vilger, tidligere mangeårig formand. Jeg har kendt, Poul Sanden, gennem en årrække og han var mere end nogen anden ”sortstribet” - og det går helt tilbage til halvtredserne, hvor jeg første gang mødt denne venlig og hjælpsomme person.

Poul Sanden er blevet bisat i stilhed efter familiens ønske.

Ære være hans minde!