Chang har fundet sin nye 1. holdstræner

Emil Færch Clausen
18. december 2019 kl. 09:29

Det er med stor glæde, at Aalborg Chang kan præsentere Steffen Agerbo som klubbens nye 1. holdstræner.

43-årige Steffen bor i Nibe med sin kone og to drenge på 14 og 11 år. Til daglig er han lærer på Vejgaard Østre Skole, hvor han primært underviser i dansk og idræt.

Steffen kommer til Chang efter fire år i Vejgaard B, hvor han har været med til at rykke klubbens 2. hold fra serie 2 til Jyllandsserien, ligesom han har været med omkring 2. divisionsholdet til træning og i kamp.

Tidligere har han blandt andet været træner i Nibe, Svenstrup og Aalborg Freja, men fodboldopdragelsen fik han i Aalborg Chang, hvor han både har spillet ungdomsfodbold og været en del af divisionstruppen som senior.

Chang har valgt Steffen som ny 1. holdstræner, da han efter fodboldudvalgets opfattelse har "hele pakken".

Stærkt ansøgerfelt

Klubben har lagt vægt på, at Steffen brænder for projektet, hvilket kun blev understreget til hans samtale, hvor spillertruppen også var repræsenteret.

- Vi havde et rigtig stærkt ansøgerfelt, men Steffen skilte sig ud fra resten. Vi fornemmer, at Steffen kommer med en konkret plan for, hvordan vi i samarbejde kan løfte klubbens førstehold op på et nyt niveau, ligesom han forstår vigtigheden af, at klubbens bedste spillere også har et ansvar overfor klubben som helhed. Rent sportsligt kender vi ham som struktureret og ærlig overfor sine spillere, siger Morten Lauge Thomassen fra Aalborg Changs fodboldudvalg.

Den nye træner er glad og stolt over sin ansættelse, og han glæder sig til at komme i gang med opgaven.

- Aalborg Chang er en fantastisk klub med et kæmpe potentiale, hvilket ansættelsesprocessen kun har bekræftet mig i. Jeg ser frem til at bidrage til den videre udvikling af dette potentiale - både sportsligt og socialt - til glæde for hele klubben, siger Steffen Agerbo.

To hold i serie 1

I Chang møder Steffen den lidt specielle situation, at klubbens 1. og 2. hold spiller i samme række. Efter 1. holdets ærgerlige nedrykning fra Jyllandsserien og 2. holdets flotte oprykning fra serie 2, skal begge hold nemlig spille foråret i serie 1.

Den nye 1. holdstræner ser dog et enormt potentiale i, at klubbens to bedste seniorhold befinder sig på et jævnbyrdigt niveau. For det betyder, at der er mange spillere, der kan udfordre og udvikle hinanden til gavn for begge hold.

- Jeg har i løbet af efteråret mødt 1. holdet et par gange som træner for modstanderholdet, ligesom jeg har set flere af både 1. og 2. holdets kampe og derigennem erfaret, at begge trupper indeholder mange dygtige spillere. Socialt vil jeg have fokus på, at der i seniorafdelingen laves forskellige tiltag for at styrke sammenholdet. I nogle tilfælde vil det være for 1. holdet, mens andre tiltag skal gælde for hele seniorafdelingen, siger Steffen Agerbo.

Steffen har sin første træning med truppen, når spillerne vender tilbage fra vinterpausen i slutningen af januar eller starten af februar. Og hvis nogle i klubben synes, at hans efternavn virker bekendt, så er det ikke så mærkeligt. Steffen er nemlig bror til 2. holdets træner Uffe Agerbo.