Aalborg Chang blev stiftet den 1. september 1912 af tre unge knægte i 14 års alderen. De forlod deres daværende klub i protest mod forholdene, og vi kan således takke dem for, at vi i dag, fortsat kan boltre os på banerne i Changs navn. Oprindelsen til det specielle klubnavn, som vi dog deler med en lille klub i Odense, fortoner sig fortsat i det uvisse. Enten er klubben opkaldt efter en, på den tid kendt fodboldspiller, ved navn Jean, eller også efter en berømt elefant, som holdt til i Københavns Zoo. Et kig i annalerne kan ikke afgøre spørgsmålet med sikkerhed. Klubbens første aktiviteter var henlagt til en stenhård og knoldet plads i Skovdalen, på det sted hvor Kunstmuseet ligger i dag. "Stadion" var af samme grund benævnt "Grusgraven". Senere flyttede Chang til det nuværende anlæg på Provstejorden. Dog skal det nævnes, at det baneanlæg vi kender i dag, også husede en bondegård, nogle husbarakker kaldet "Øen" (på den nuværende opvisningsbane) plus to andre klubber – AaB i anlæggets nordlige ende og Aalborg KFUM i den sydlige ende. Og så taler vi i dag om pladsmangel på banerne!

I starten havde Chang kun plads til 15 medlemmer, men udviklingen gik hurtigt, og allerede i 1919 hjemførte klubben "Aalborg Pokalen", og siden er det gået slag i slag med fornemme præstationer, som det vil føre for vidt at gengive her. Dog skal det nævnes, at Chang i 1955, som 3. divisionsklub, nåede frem til DBU´s første Pokalfinale i Idrætsparken i København. Som en helt ligegyldig detalje skal det nævnes, at Chang tabte finalen med 0-4 til AGF. Under alle omstændigheder er det vel klubbens største sportslige bedrift til dato. I tiden efter 2. verdenskrig, og frem til 2004 har Chang konstant opholdt sig i 1. division, 2. division eller Danmarksserien, kun afbrudt af en enkelt sæson i Jyllandsserien i 1980, og har på den måde, en stor del af årene, været klub nummer to i Aalborgområdet. Dette dog i hård konkurrence med ærkerivalerne fra Aalborg Freja og Nørresundby Boldklub.

Professionel fodbold holdt også sit indtog i Chang. Sportsligt gik det rimeligt, men økonomisk blev det aldrig en guldgrube. I 2001 kom den tidligere udlandsprof, Ole Bach Jensen til, og Changs førstehold blev forvandlet til FC Nordjylland. Hurtigt strøg holdet op i 1. division, men så strandede projektet som følge af dårlig økonomi. Ole Bach Jensen trak sig ud, og moderklubben, Aalborg Chang, stod tilbage med et hold i 1. division, et Danmarksseriehold, ingen spillere og ikke en krone på lommen. Bestyrelsen måtte trække ovennævnte hold fra DBU´s turnering, for at redde klubbens eksistens. Konsekvensen blev, at Chang måtte starte forfra med alle seniorhold i Serie 6. Mange spåede, at det ville blive klubbens endeligt, men Chang begyndte opstigningen i rækkerne. I 2010 nåede man op i Jyllandserien, men det blev kun til en sæson før man stabiliserede klubbens førstehold i Serie 1. Med udgangen af 2015 er Chang igen rykket op i Jyllandsserien. Desuden har Chang manifesteret sig som en god og stor breddeklub - med en voksende pige/dameafdeling og med masser af børne og ungdomshold.

Chang har altid været kendt for et godt talentarbejde. Klubben har fostret et utal af divisionsspillere gennem alle årene. Den mest kendte i nyere tid må absolut være Jes Høgh, som fik en flot karriere i udlandet og lige omkring 60 A-landskampe for Danmark. Også Per Krøldrup udviklede sit talent på Provstejorden - startende fra Junioralderen. Det var Krøldrup, der på mirakuløs vis "kickstartede" det nye Chang, da klubben modtog en stor pengesum ifm. hans transfer fra Udinese til Everton og efterfølgende Fiorentina. Talentudvikling skulle vise sig, at være en rigtig god idé!

Oprindelig rummede Chang også Cricket, men Aalborg Cricket Club blev efter eget ønske, selvstændige i 2001. Tilbage skal ikke glemmes Tennisafdelingen. Tennis har det svært i disse år, men Chang råder over et godt tennisanlæg, og arbejder på, at vende udviklingen.

Udviklingen er og har altid været både udfordrende og udviklende for Aalborg Chang. I disse år - startende ved Generalforsamlingen 2015 - arbejder bestyrelsen med en række udvalg på, at forny Chang, så klubbens traditioner og velkendte værdier bliver stærkt forandret i alle klubbens afdelinger - lige fra de mindste pige- og drengespillere via hyggespillere i serie 5 og Oldboys til de mest dedikerede førstehold i ungdoms- og seniorrækkerne. Formålet med stærke Chang-værdier er selvfølgelig, at klubben og respekten og engagementet for den og fællesskabet bliver en løftestang for alle aktiviteter i Chang.

I den sammenhæng er Chang også opdateret på, at man i dag - på en letforståelig måde skal tilbyde både kvalitet og involvering. Det gør Chang så med fodbold 12 måneder pr år - bl.a. på det store kunstgræsanlæg fra 20014 - med fokus på trænerfællesskab og træneruddannelse og med åben og positiv indstilling overfor samarbejde med naboer, kommune og specialforbund.