Fodbold - det spilles da på græs!?

25. oktober 2021 kl. 12:06
eFodbold som pilotprojekt i Chang

Fodbold - det spilles da på græs!

Sloganet "Chang den traditionsbundne klub ..." udfordres lidt i den kommende sæson, hvor der er indledt et pilotprojekt omkring eFodbold initieret af U15 drenge.

Hvad er eFodbold?
eFodbold er fodbold i foreningsregi, hvor der dystes i fodboldspillet FIFA22 på Playstation. Der spilles "offline", hvilket betyder, at spillere fra forskellige klubber mødes fysisk og dyster 2 mod 2. Kampene varer 2 x 9 minutter med mulighed for udskiftning af spillere undervejs.

Hvad tilbyder DBU?
Fra november til marts spilles den officielle DBU eFodbold-turnering, der starter med indledende puljespil efterfuldt af regionale finaler og de afsluttende Grand Finals. Vinderne heraf kan kalde sig DBU eFodbold Danmarksmestre. Turneringen er opdelt i tre aldersrækker, der er hhv. U8-12, U13-16 og U17+.

Hvordan gør vi i Chang?
For at kunne træne og spille kampe er der indkøbt en såkaldt Gaming Arena med støtte fra DBU, som skal bruges til træning og kampe - arenaen omfatter TV, Playstation 4, fire controllere, skamler, "græsunderlag" i vinyl samt FIFA22.

U15 drenge har 10-12 spillere, som vil deltage i eFodbold, og i den seneste weekend deltog nogle af dem i et prøvestævne hos Svenstrup Godthåb IF. Aldersforskellen mellem spillerne var ret stor, da to aldersrækker var lagt sammen, men vi fik stadig afviklet 6 spændende kampe, hvor hovedparten faldt ud til Chang's fordel.

Pilotprojektet kan sagtens omfatte flere årgange i Chang, og på sigt skal det også overvejes, om eFodbold skal være et tilbud, som rækker udover eksisterende medlemmer. Men i den kommende vintersæson indhentes de første erfaringer med eFodbold, og herefter kan der tages stilling det endelige koncept.

Hvis der er andre årgange i klubben, som er interesserede i at deltage eller har ideer til udbredelse af eFodbold, så kontakt Dan Sletten på dan@ladegaardsletten.dk eller mobil 25270181. Der kan også læses mere her https://www.dbu.dk/turneringer-og-resultater/efodbold/.