Søren Skou holdt et fremragende foredrag

image Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller- Mærsk siden 2016. Han fik overrakt en Chang-trøje med nr. 1, fordi han i tidernes morgen var målmand. (Foto: Mogens Jensen)
Niels Torp
15. september 2021 kl. 09:00

(Aalborg) Den 57-årige Søren Skou, administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk A/S holdt mandag eftermiddag et inspirerende foredrag i Aalborg Kongres og Kultur Center.  Det var kommet i stand via et stort arbejde fra den tidligere formand, Frits Vilger, der var bekendt med, at den velrenommerede erhvervschef spillede en halv snes år i Aalborg Chang, hvor han var målmand på diverse ungdomshold.

Temaet i forbindelse med Søren Skous besøg i Aalborg hed ” Fra Provstejorden til Esplanaden”. (Foto: Mogens Jensen)

Det var lidt af et scoop, at denne erhvervsgigant fandt et hul i en travl kalender og aflagde besøg i Aalborg. Om formiddagen blev det til en visit i det nyrenoverede klubhus på Provstejorden, mens 400-500 fremmødte (heriblandt Caspar Steffensen og Leif Mogensen begge med i pokalfinalen i 1955 for Chang mod AGF) om eftermiddagen fik glæde af et inspirerende og yderst interessant foredrag, hvor Søren Skou med en vis stolthed kom hele vejen omkring Danmarks suveræn største virksomhed med 80.000 ansatte i 130 lande.

Det startede med et kort resume af opvæksten i Aalborg, hvor barndommen blev tilbragt i Grønlænderkvarteret og senere flyttede forældre i et parcelhus i Skalborg. Søren blev student på Aalborg Katedralskole - og blot seks uger senere i 1983 begyndt en uddannelse, som shippingmand i A.P. Møller, hvilket var starten på en erhvervskarriere, som ingen anden herhjemme kan matche!

Stort fremskridt

Livet i direktørstolen har ikke altid været en dans på roser for Søren Skou. Mærsk-koncernen var hårdt ramt under finanskrisen og virksomheden tjente ingen penge og udsigterne var dystre.

• Det betød, at vi i 2016 måtte foretage en decideret omlægning af forretningsgangen, hvor det blev besluttet at sælge flere af aktiviteterne fra. Det betød at vi skilte os af med, drilling, tankskibe og olieboringer samt Dansk Supermarked (ejede bl.a. Bilka), pointerede Søren Skou, der mente, at det var en modig og rigtig beslutning. Vi satse fremtiden på container-business og det har givet pote!

I dag har virksomheden efter denne forandringsproces en omsætning på 300 milliarder kroner om året og en vækst på 10-15 procent årligt.

• Virksomheden er nu en supermoderne logistik-virksomheden, der kan transporterer alt rundt i hele verden. Vi kan sende en container med 6.000 par Nike-sko fra Vietnam til Aalborg i løbet af kort tid, tilføjer Søren Skou, der har stået i spidsen for en af de største virksomheder på container-markedet i fem år. Vi ejer og driver 75 havne og et stort antal terminaler rundt om hele jordkloden.

Selvom firmaet har ændre kurs, så er de lidt ældre værdier ikke smidt på gaden, men tværtimod er der en grundholdning: ”Den, der har evnen, har pligten”. Et citat fra agtværdige, Mærsk McKinley Møller.

Det var et stort bifald fra hele salen efter et interessant foredrag og spørgerunde, der blev leder af journalist, Jørgen Pyndt, med kyndig hånd.

Søren Skou holdt et fint foredrag og brugte halvanden time i Aalborg Kongres og Kultur Center. (Foto: Mogens Jensen)