Afholdt Chang-mand er afgået ved døden

Niels Torp
15. marts 2021 kl. 15:44

Poul Yde Knudsen, 75 år, sov stille og rolig ind for nogle dage siden ramt af en kræftsygdom.

Han var medlem af Chang gennem knap halvfjerds år, og var en yderst afholdt person med humor og altid et lunt glimt i øjet. Poul var afholdt ikke blot i klubben på Provstejorden, men også blandt sportsfolk i hele Aalborg og Nørresundby.

Poul Knudsen fik omkring 60 førsteholdskampe, og med sin alsidighed dækkede han de fleste positioner på banen – på nær målmand. Han var i flere kampe en effektiv målscorer, hvor især et eminent hovedspil medførte mange og flotte mål. Senere i karrieren blev Poul lidt langsommere og derfor placeret i forsvaret, med et fornemt blik for spillet og en forudseenhed, så udfyldte han det vanskelige job som sweeper meget effektivt.

Fest og farve

Poul Knudsen tilbragte hele sin fodboldkarriere i Chang og nød at trække i den stribede sort/hvid trøje, som betød så meget for ham. Han var i de senere år en flittig gæst til de sociale arrangementer i klubben, som blandt andet ”Gule Ærter”, hvor han hyggede sig sammen med en del tidligere holdkammerater - og så blev der talt livligt om de ”rigtige god og gamle dage”, hvor divisionsturene til Lendemark på Møn og Nakskov ofte varede et par dage i bus.

Afdøde lavede også et stort arbejde i Changs bestyrelse og var i halvfjerdserne kasserer i klubben i syv år.

Han havde en stor omgangskreds, og der var ofte højt humør i selskab med blandt andet fodboldvennen, Søren Larsen, der begge tilbragte meget tid nordenfjords - og de havde et lyst og positivt sind.

Det blev til en bankuddannelse for Poul Knudsen, der gennem årene var en skattet og respekteret souschef i Danske Banks Vejgaard-afdeling. På et tidspunkt overvejede Poul at blive folkeskolelærer ligesom faderen, men undervisning og visse børns dårlige opdragelse, var ikke just sagen. Det bragte Poul tilbage til finansverdenen, hvor han med indsigt, god rådgivning og en venlig facon, fik rigtig mange trofaste kunder.

Poul efterlader hustruen Addi, der også var bankuddannet. Hun var en vigtig støtte og faldt nemt ind i de muntre lag med den udprægede sønderjyske accent. De har to børn, en dreng og pige.

Poul Knudsen bliver bisat på tirsdag den 16.marts kl.13.00 i Nørresundby Kirke.

Poul Knudsen vil blive savnet i Aalborg Chang. Han blev 75 år. (Foto: privat)