Nekrolog: Afholdt klubmand i Chang har nu spillet sidste kamp

Niels Torp
04. november 2020 kl. 20:04
Heine Østergaard døde sidste uge og han blev 86 år. Klubben på Provstejorden betød meget i tilværelsen.

I sidste uge lukkede Heine Østergaard sine øjne for sidste gang og han var omgivet af datteren, Helle og børnebørnene, Karoline og Amalie.

Heine Østergaard blev udlært bager i Klokkerholm i Vendsyssel og flytte i 1960 til Aalborg, da han var i midten af tyverne. Han fik arbejde hos Holles Bageri på hjørnet af Algade og Jernbanegade, og det var en af de finere forretninger i byen, og hans dygtige håndværk kom virkelig til sin rette.

Det blev Aalborg Chang, som fik glæde af den høje, behagelige og lystige fodboldspiller, der hurtigt faldt til i klubben på Provstejorden, hvor han var medlem i mere end 60 år. Det blev til omkring 50 førsteholdskampe på divisionsniveau (centerhalf) og senere spillede han old boys-fodbold og blev derefter holdleder på diverse mandskaber - og på et tidspunkt et respekteret medlem af udtagelseskomiteen, der sammensatte de to bedste hold i klubben.

Dygtig erhvervsmand

Heine Østergaard fik en fornem erhvervskarriere, idet han var banebrydende på flere områder indenfor bageri-branchen, hvor han driv flere bagerier i Aalborg. Han startede således en sandkagefabrik i Norgesgade og efter fire år købte han et bageri på Østerbro, hvor han også var langt fremme i skoene og introducerede de senere så velkendte hvedeknopper (aften før St. Bededag)

I 2017 mistede Heine Østergaard sin elskede hustru, Birgit, men livet gik ikke i stå. Han var aktiv med kortspil, golf, gymnastik og senere også petanque, ligesom han også prioriterede selskabslivet og ikke mindst en herlig svingom.

Gennem godt en snes år var både Heine og Birgit aktive hver anden søndag i Chang Venners Bankocenter i Aalborg Øst, hvor de var trofaste medarbejdere, og med til at skaffe klubben betydelige økonomiske midler, der faldt på et tørt sted.

Heine Østergaard var altid hjælpsom og han havde et lyst og positivt sind, som betød en stor vennekreds. Også familien blev prioriteret høj og det nød alle og ikke mindst børnene, Helle og Peter samt børnebørnene, Karoline og Amalie, godt af. De seneste halve snes år blev der om søndagen hold hyggelige frokoster på skift, hvilket blev en tradition, som han sat stor pris på

Heine Østergaard bisættes på lørdag formiddag fra Vejgaard Kirke, men på grund af corona-epidemien er der kun adgang til den kirkelige handling for et halvt hundrede personer.

Changs forhenværende formand, Frits Vilger, overrakt denne trøje, da Heine Østergaard fyldte 85 år.