Chang ansætter Claus Gaihede som ny Fodboldudvikler

20. april 2023 kl. 11:48
Et kendt ansigt er tilbage i Aalborg Chang

Det er med stor glæde, at Aalborg Chang igen kan byde velkommen til Claus Gaihede, der er blevet ansat i en nyoprettet stilling som Fodboldudvikler pr. 1. april 2023.

Fodboldudvalget i Chang ønsker med ansættelsen at styrke klubbens trænere på tværs af børne/ungdom- og seniorafdelingen. Vi ønsker at skabe en stærkere træningskultur og et bedre miljø for trænerne i Chang. Trænerne er et af de vigtigste led i klubben fordi de er tættest på fodboldspillerne i klubben. Derfor har de også en afgørende rolle i forhold til at tiltrække og fastholde medlemmer til Aalborg Chang.

Derudover er ambitionen at Claus skal indgå i et samspil med Fodboldudvalget og klubbens Forenings- og Udviklingskoordinator, Julie Malene Høj, om den faglige retning, der skal til for at udvikle Aalborg Changs fodboldtilbud.

Claus er et særdeles velkendt ansigt i klubben, hvor han gennem en årrække har været træner for en række hold. Senest som assistenttræner på klubbens 1.hold. Til dagligt er Claus leder af 10. klassecenteret på Skipper Clement Skolen og har tidligere været ansat som Talenttræner i DBU, hvor han bl.a. var med i implementeringen at ”Den røde Tråd” i dansk talentudvikling samt omkring en række forskellige ungdomslandshold. Foruden dette har han mangeårig erfaring som trænerinstruktør gennem DBU og er indehaver af P-trænerlicens - den højeste trænerlicens i Europa.

Som Fodboldudvikler er Claus bl.a. ansat til:

• at opstille målsætninger for fodbolden i Chang og omsætte klubbens sort/hvide tråd i praksis
  • Bidrage til at understøtte udviklingen af fællesskabet for spillerne på tværs af holdene og afdelinger
  • Uddanne og sparre med trænere via trænermøder, kurser og supervision.

Farvel til Christian Borup og Mikkel Gregersen

Med ansættelsen har Chang i første omgang valgt at samle de hidtidige funktioner som Børneudviklingstræner og Ungdomskoordinator i den nyoprettede funktion som Trænerudvikler. Det har vi dels fordi Julie Malene Høj allerede løser nogle af de opgaver, der lå under de funktioner og dels fordi vi tror på at et samlet fokus på trænerrollen på tværs, er centralt i forhold til at skabe en bedre fodboldklub.

Det betyder også et farvel til både Mikkel Gregersen, Ungdomskoordinator, og Christian Borup, Børneudviklingstræner, der ved årsskiftet begge har fået nyt arbejde indenfor fodboldens verden. Mikkel er blevet fuldtidsansat i Vendsyssel FF som Børneudviklingstræner og Christian er blevet fuldtidsansat i FC Nordsjælland med ansvar for deres partnerklubber. Det vidner også om at Chang har mistede nogle gode folk, men vi tror fuldt ud på at det nye setup vil løfte vores fodboldtilbud.